کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار شد.

کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی به همت مجمع عالی حکمت اسلامی و با همکاری دانشگاه صنعتی سهند و جمعی از مراکز علمی، فرهنگی و اجرایی در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار شد.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی در کنگره بزرگداشت مقام علمی علامه طباطبایی گفت: علامه طباطبایی حق بزرگی بر گردن همگان دارد و خدمات وی در خلق آثار علمی در ابعاد و فنون مختلف کم نظیر است.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم اظهار کرد: شخصیت علمی و معنوی این عالم بزرگ به ویژه بعد شاگرد پروری از برجسته‌ترین ابعاد شخصیتی علامه طباطبایی است.

وی به اندیشه سیاسی و نظام پردازی علامه طباطبایی در مقابل سمپاشی‌های روشنفکران غرب زده اشاره کرد و ادامه داد: از تمام دانشجویان، طلبه‌ها و استادان می‌خواهم تا به مطالعه رساله علامه طباطبایی که در آن نظام سیاسی و ولایی را با بیانی متقن و روشن تبیین کرده است توجه خاصی داشته باشند.

امام جمعه تبریز اضافه کرد: دین مبین اسلام دین فطری است و ساختار و نیاز‌های اساسی مثل ضرورت مدیریت حیات جمعی انسان را نادیده نمی‌گیرد لذا لازم است انسان خیر و شر و نفع و ضرر از خود را از هدایت وجودی و تکوینی بداند.

وی با تاکید بر این که فطرت و ساختار آفرینش انسان امری ثابت است و دین اسلام متوکل قوانین ثابت و دائمی است اظهار کرد: یکی از احکام اسلام مسئله ولایت و رهبری است که متکفل اجرای شریعه الهی است و ولی امر مسلمین به حسب اقتضائات جامعه دینی قوانین و مقرراتی را وضع می‌کند و بر همگان لازم است همچون قوانین ثابت شریعت الهی از آن پیروی کنند.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم توضیح داد: اسلام دو نوع قوانین ثابت و متغیر دارد که قوانین متغیر مبتنی بر قوانین ثابت شکل می‌گیرد و علامه در اشاره به دوران عصر غیبت امام مهدی موعود (عج) گفته است اسلام هیچگاه بشریت را به حال خود رها نکرده و احکام اجتماعی اسلام پا برجا است.

رئیس هیئت مدیره مجتمع عالی حکمت اسلامی و رئیس کنگره بین المللی علامه طباطبایی (ره) نیز در این کنگره اجلال، تعظیم و تکریم علامه طباطبایی را مهم ارزیابی کرد و ضمن قدردانی از تلاش و مجاهدت تمام مسئولان استانی استان آذربایجان شرقی در هر چه باشکوه‌تر برگزار شدن این کنگره بزرگ به فراز‌هایی از آیات الهی اشاره کرد و گفت: خداوند متعال قابلیت‌ها ، توانایی‌ها و استعداد‌هایی که برای انسانی قرار داده را در هیچ موجودی قرار نداده است.

حجت الاسلام والمسلمین فیاضی با اشاره به این که خداوند متعال فطرت و ساختاری به بشر اعطا کرده است که آن را به گل سرسبد خلفت الهی قرار می‌دهد ادامه داد: انسان در دفع یا شکوفاسازی این فطرت موجودی آزاد است انسان‌ها ولو در ظاهر همه مثل هم و افراد یک حقیقت هستند ولی باطنی متفاوت دارند.

وی به ویژگی‌های عالم صالح و اهل عمل اشاره و علامه طباطبایی را از برجسته‌ترین علمای تراز جهان اسلام در وادی علم و عمل دانست و گفت: علامه طباطبایی چون می‌خواست بنده خدا باشد همین که وارد نجف شد چیزی نگذشت که مرحوم قاضی به ایشان مراجعه کرد چرا که خداوند متعال در قرآن تاکید کرده است ما وظیفه هدایت بندگان خالص را بر عهده داریم.

رئیس کنگره بین المللی علامه طباطبایی انقلاب اسلامی را عصر طلایی اسلام در حاکمیت الهی دانست و افزود: همواره باید قدردان موهیت انقلاب و حرکت در مسیر خدمت به دین الهی باشیم.

استاندار آذربایجان شرقی نیز در کنگره بین المللی علامه طباطبایی حضور صاحب نظران در استان را موضوع مهمی دانست که در مسیر تبیین شخصیت‌های فاخر جهان اسلام دنبال می‌شود.

آقای عابدین خرم به جایگاه و نقش آذربایجان در تمدن اسلامی اشاره کرد و این منطقه را یکی از مناطق مهم احیای تمدن نوین اسلامی دانست و گفت: این جایگاه نشان دهنده لزوم ورود جدی علما، پژوهشگران و شخصیت‌های علمی به این موضوع است.

استاندار عدالت، اخلاق و وصول به برترین فضایل اخلاقی را نوید دهنده احیای تمدن اسلامی دانست و ضمن اشاره به برترین و برجسته‌ترین علما و اندیشمندان در تمدن اسلامی و نقش آن‌ها در بسط اندیشه اسلامی در فراز‌های مختلف زیست بشری خاطرنشان کرد: پاسداری از میراث اسلامی و شیعی از سده‌های گذشته در میان تمام علما و فرهیختگان جاری بوده است.

وی با بیان این که مردم آذربایجان از دیرباز نقش ممتازی در حفظ تمامیت ارضی ایران و مقابله با دشمنان استکباری و عدالت خواهی و نشر و گسترش مکتب تشیع بر عهده داشتند اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در وصف آذربایجان این خطه را مرکز تمدنی غرب کشور دانسته و بر خدمات بزرگان و نام آوران این خطه تاکید می‌کنند.

آقای خرم علامه طباطبایی را تداعی جامعیت عقلی و از مشاهیر و اقتخارات آذربایجان و ایران در سده اخیر دانست و گفت: علامه دارای صفات اخلاقی ممتاز در سیر و سلوک عرفانی و مجاهدت نفسانیه بود.

استاندار آذربایجان شرقی تشکیل پایگاه‌های فکری و برخورداری از روحیه تهاجمی در مقابل اندیشه‌ها را از دیگر ویژگی‌های علامه دانست و اضافه کرد امیدواریم این کنگره شروعی باشد برای ترویج اندیشه‌های ناب قرآنی و فلسفی و آثار آن مردان بزرگی که از این سرزمین جلوه داشته اند.

شیخ قدیر آکاراس رئیس اتحادیه علمای اهل بیت ترکیه و مترجم آثار علامه طباطبایی به زبان ترکی هم در این کنگره بین‌المللی تبریز را وطن دیگر خود دانست و یادآور شد: جهان اسلام علی الخصوص غرب آسیا در پیچ تاریخی احیای تمدن نوین اسلام و انتقال قدرت از غرب به شرق قرار گرفته است.

وی به الزامات پایه ریزی و استحکام تمدن نوین اسلامی اشاره کرد و با بیان این که تمدن نیازمند پشتوانه علمی، فرهنگی و گفتمانی قوی است خاطرنشان کرد: احیای تمدن نوین اسلامی نیازمند تربیت شخصیت‌هایی برای پشیبانی علمی و گفتمانی است علامه طباطبایی و شاگردان ایشان از برجسته‌ترین پشتوانه‌های گفتمانی احیای تمدن نوین اسلامی هستند.

رئیس اتحادیه علمای اهل بیت ترکیه به برخی از مهمترین آثار چاپ شده در انتشارات کوثر ترکیه اشاره و «شیعه در اسلام»، «زن در اسلام»، «قرآن در اسلام»، «رساله ولایت»، «سنن النبی»، «رساله توحید» و «تفسیر شریف المیزان» را از برجسته‌ترین این آثار دانست و اذعان کرد: انتشارات کوثر تاکنون ۱۵ جلد از تفسیر المیزان را چاپ و ۵ جلد از آن نیز در دست چاپ قرار داد. این تفسیر استقبال وصف ناپذیری در جامعه ترکیه داشته و مقالات و پایان‌نامه‌های ارزشمندی در راستای ویژگی‌های تفسیر المیزان تدوین شده است.

وی در بخش پایانی سخنان خود ضمن تاکید بر اهمیت حمایت از مردم مظلوم فلسطین و محکومیت جنایات رژیم غاصب صهیونیستی اشعاری را به زبان ترکی استانبولی در وصف مظلومیت کودکان بی گناه غزه سرود.

حجت الاسلام والمسلمین دیرباز رئیس موسسه حکمت و فلسفه ایران هم با بیان این که مرحوم علامه طباطبایی در کنار ابعاد متعدد شخصیتی به بعد مهم توجه به ملکوت اعمال در کنار شعائر احکام آراسته بود اظهار کرد: علامه طباطبایی علاوه بر ظاهر احکام اسلامی در توجه به باطن احکام و حقیقت فرامین الهی و ملکوت احکام که در رفتار‌های مومنین تجلی می‌یابد قدم‌های فراوانی را برای افزودن بر این میراث گران‌سنگ برداشت.

وی به ایستادگی علامه طباطبایی در مقابل اندیشه‌ها و نحله‌های انحرافی اشاره و با بیان تاکید علامه از بر فلسفه اسلامی در مقابل فلسفه مارکسیستی یادآور شد: کسی که از سکوی اسلام و معارف اسلامی در مقابل تفکرات مارکسیستی ایستادگی کرد کسی نبود جز علامه طباطبایی.

افتتاحیه این کنگره ۲۴ آبان در شهر قم بود و اختتامیه کنگره ۳۰ آبان ماه امسال در شهر تهران برگزار خواهد شد.