با توجه به نیاز کشور در حوزه کارآفرینی و مبارزه با فرهنگ استخدام گرایی، دوره دو روزه گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی” با تاکید بر نقش هسته های علمی عملیاتی برگزار شد.

با توجه به نیاز کشور در حوزه کارآفرینی و مبارزه با فرهنگ استخدام گرایی، دوره دو روزه گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی” با تاکید بر نقش هسته های علمی عملیاتی برگزار شد.

در روز اول همایش دکتر روح الله ایزدخواه، مدیر عامل اندیشگاه توسعه منطقه ای فناوران، با اشاره به مبانی اقتصاد مقاوماتی گفت: هر چیز که در حوزه نظری و تفسیری اقتصاد مقاومتی لازم بود، در ابلاغ رهبر معظم انقلاب آورده شده و دیگر جای تفسیر وجود ندارد. اکنون نیاز کشور این است که هسته های های عملیاتی دانش بنیان نسبت به تحقق اهداف مذکور اقدام کنند.

عضو سابق معاونت فناوری نهاد ریاست جمهوری با اشاره به برخی تئوری های ناقص و واراداتی ادامه داد: متاسفانه طرح های کلان زیادی در کشور با توجیهات مختلف در حال شکل گیری بوده و یا هست که برخی از آنها با آگاه سازی متوقف شد.

ایزدخواه در پایان با اشاره به نقش هسته های عملیاتی دانش بنیان گفت: در تئوری و قالب های معیوب فعلی متوقف نشوید و با حضور در کف میدان نیازهای واقعی را احصاء و به مرور زمان برای حل آنها الگو ارائه دهید.

در ادامه مهندس سعید چوبانی، مدیر شرکت دانش بنیان فناوری به وقت تبریز، با اشاره به روند پر شتاب کسب و کارهای جدید، بر لزوم حرکت به این سو و لزوم خوداتکایی دانشگاهیان اشاره کرد.

اقتصاد دانش بنیان، چیستی و چرایی موضوع بعدی بود که دکتر علی مشایخی، مسئول کارگروه اقتصاد مقاومتی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی، به آن پرداخت.

ویژگی های شرکت دانش بنیان، فرایند شکل گیری و بلوغ این شرکت ها و لزوم توجه به بازار از مطالب اصلی این بخش بود.

در ادامه اعضای شرکت کننده با بازدید از شرکت دانش بنیان “آسان تشخیص طب آذربایجان” از تجربیات و نحوه فعالیت این شرکت بازدید کردند.

در روز دوم این همایش حاج عظیم ابراهیم پور، فرمانده قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با اشاره به تقابل تاریخی جبهه حق و باطل و ارائه برخی اسناد و مستندات علمی، به هجمه سنگین جبهه باطل در حوزه اقتصاد و دانشگاه اشاره و بر لزوم انجام اقدامات دانش بنیان در نقشه راه بومی تاکید کرد. همچنین وی سبک زندگی را به عنوان نرم افزار و فناوری را سخت افزار انقلاب اسلامی برای دست یابی به تمدن نوین اسلامی عنوان کرد.

در ادامه جلسه پرسش و پاسخ با حضور آقایان دکتر چناقلو، فاتحی فر و دکتر اکبری از اساتید دانشگاه صنعتی سهند برگزار شد که در خصوص علل عدم ارتباط دانشگاه و صنعت و راهکارها مباحثه شد.

سیر شکل گیری نهاد های اقتصادی مدرن مانند بانک، بورس، اوراق قرضه جز بخش بعدی این دوره بود که توسط دکتر سید عرفان حسینی مطرح شد.

حسینی با اشاره به حذف طلا و تولید پول بدون پشتوانه بر لزوم اصلاح ساختار های بانکی و اصلاح ماهیت نظام مالی پرداخت.

تکنوکراسی و تاثیر تکنوکرات ها در اقتصاد و صنعت ایران موضوعی بود که مهندس وهاب حسنی به آن پرداخت. حسنی با ارائه برخی آمارها در خصوص تاریخ اقتصاد ایران به نقد نگاه غیر بومی و تک بعدی تکنوکرات ها پرداخت. وی ریشه ارائه دو برنامه راهبردی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت در طول دو سال را در تفکر تکنوکراتیک عنوان کرد و به تاثیر آن بر فضای اجتماعی و رفاهی مردم پرداخت.

در خاتمه، دکتر محمد سیم جو، مسئول کانون علمی، تحقیقاتی و صنعتی عصر رشد و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعت سهند، با قدردانی از زحمات دست اندرکاران به اهمیت افزایش این قبیل جلسات جهت بهبود وضعیت اقتصادی و رفاهی مردم و همچنین ایفای نقش واقعی دانشگاه در جامعه اشاره کرد.

گفتنی است که این دوره به همت ” کانون علمی،تحقیقاتی و صنعتی عصر رشد” وابسته به “مرکز مطالعات علم و دین دانشگاه صنعتی سهند تبریز” و با همکاری “جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی” برگزار شد.