پیام رئیس بنیاد ملّی نخبگان به همایش بزرگداشت مرحوم علّامه سیّد محمّد حسین طباطبایی(ره) در تبریز

تصویر : دکتر سورنا ستاری؛ معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و رئیس بنیاد ملّی نخبگان

دکتر سورنا ستاری؛ معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و رئیس بنیاد ملّی نخبگان به مناسبت برگزاری همایش بزرگداشت مرحوم علّامه سیّد محمّد حسین طباطبایی در تبریز پیامی صادر کرد.

متن کامل این پیام به شرح ذیل است:

از جمله وعده های خلل‌ناپذیر الهی، وعده عطا نمودن علم نافع  به انسان‌های شایسته و برگزیده است تا ایشان چون چراغی تابناک راهنمای مردمان قرار گیرند و به واسطه حضورشان  در جامعه، کانون علم و معرفت فروزان شوند و الحق که علّامه دوران و اعجوبه زمان، حضرت آیت الله سید محمّد حسین طباطبایی  (قدس  سره الشریف) یکی از این بندگان شایسته و منتخب الهی بود.

مرحوم علّامه که رضوان خداوند بر او باد   در فلسفه، تفسیر، علم حدیث، فقه و اصول، عرفان اسلامی و  ادبیّات عرب  جامع بین علم و عمل بود ونیز در بسیاری از علوم دیگر مانند علوم غریبه ، علم اعداد و حساب جمل و جبر و مقابله و هندسه فضایی و مسطح و حساب استدلالی سهمی بسزا داشت. ایشان از علم روز و رسیدگی به نیازهای علمی جوانان نیز غفلت نمی ورزید و با تألیف کتابهای متعدد سعی بر آشنا ساختن جوانان با مباحث فلسفی روز داشت.

مراوده علمی بیش از دو دهه ایشان با دانشمند فرانسوی پرفسور هانری کربن دلیلی  دیگر بر این مدعاست. این مرد الهی با تربیت شاگردانی ممتاز همچون علّامه شهید استاد مرتضی مطهری دین بزرگی به جامعه ایران دارد. آری ایشان به حق کانون علم و ادب و فرهنگ ایران و اسلام به شمار می آمد و از مصادیق انسانهایی  بود که مولای متّقیان امیر مومنان علی (ع) در توصیف آنها فرمود: ((ایشان در روی زمین جانشینان خدا و داعیان بشر بسوی دین خدا می باشند، آه آه  چقدر اشتیاق زیارت و دیدارشان را دارم)).

از این رو شایسته است که عموم مردم ایران به ویژه جامعه علم و فناوری و نخبگان و صاحبان استعدادهای برتر با مطالعه آثار و سلوک زندگی این اسطوره علم و عمل  راه مستقیم سعادت و هدایت را دریابند و در جهت رشد و تعالی  خود و جامعه اسلامی بیش از پیش کوشا باشند. توفیق همه خدمتگزاران به عرصه  علم و فرهنگ ایران اسلامی را از خداوند متعال خواستارم.