نماینده مقام معظم رهبری در استان آذربایجان شرقی :علامه طباطبایی(ره) با الهام از مکتب اهل بیت علیه السلام توانست افکار مادی و الحادی را از فضای اسلامی غرب و شرق دور کند.

حضرت آیت الله محسن مجتهدشبستری امروز در مراسم آیین بزرگداشت و افتتاحیه همایش ملی اخلاق علمی و اخلاق حرفه ای در مکتب علامه طباطبایی(ره) در مصلی اعظم تبریز اظهار داشتند: علامه طباطبایی (ره) از مصادیق بارز علمای دینی بودند، ایشان علاوه بر این که در فقه، اصول، کلام، ریاضیات، ادبیات عربی و فارسی، هیئت و نجوم و علوم مختلف صاحب نظر بودند، در علم تفسیر و فلسفه و عرفان ید طولایی داشتند.

  • حضرت آیت الله محسن مجتهدشبستری امروز در مراسم آیین بزرگداشت و افتتاحیه همایش ملی اخلاق علمی و اخلاق حرفه ای در مکتب علامه طباطبایی(ره) در مصلی اعظم تبریز اظهار داشتند: علامه طباطبایی (ره) از مصادیق بارز علمای دینی بودند، ایشان علاوه بر این که در فقه، اصول، کلام، ریاضیات، ادبیات عربی و فارسی، هیئت و نجوم و علوم مختلف صاحب نظر بودند، در علم تفسیر و فلسفه و عرفان ید طولایی داشتند.
  • نماینده امام خامنه ای (دام برکاته) در ادامه سخنان افزودند: آثار نفیسی از این شخصیت بزرگوار به یادگار مانده که تفسیر المیزان یک شاهکار است، المیزان به اعتراف برخی از داشمندان بزرگ ایران و جهان بی‌نظیر است، استاد شهید مرتضی مطهری، از شاگردان علامه می فرمایند: المیزان بهترین تفسیری است که از صدر اسلام تاکنون نوشته شده و معتقدم از الهامات الهی است. در حقیقت این تفسیر یک ابتکار ارزشمندی بود که از سوی علامه طباطبایی (ره)صورت گرفته است.
  • نماینده مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کردند: علامه در شرایطی وارد میدان فلسفه شدند که افکار فلسفه مادی به صورت ویرانگر وارد دانشگاه ها و کشورهای اسلامی شده بود، دشمنان غربی می خواستند شرق را باخته فلسفه غرب سازند اما علامه با الهام از مکتب اهل بیت علیه السلام توانست افکار مادی و الحادی را از فضای اسلامی غرب و شرق دور کند.
  • خطیب و امام جمعه تبریز با اشاره به ابعاد شخصیتی علامه طباطبایی، فرمودند: آن عالم فرزانه خود مجسمه اخلاق بود و در عمل اخلاق اسلامی به طلاب، حوزویان و دانشگاهیان آموختند، بنده خود حدود هفت سال در محضر ایشان تلمذ کردم، حتی یک بار کلمه “من” از زبان ایشان نشنیده شده بود.
  • حضرت آیت الله مجتهدشبستری در ادامه خاطرنشان کردند: علامه می فرمود به من استاد نگویید، یادم هست در مدرسه فاطمیه قم که تعداد شاگردان به بیش از ۱۰۰ نفر رسید، از سوی شاگردان پیشنهاد شد، علامه روی منبر رفته و با بلندگو تدریس کنند، ایشان فرمودند که بنده از جای بلند و صدای بلند گریزانم که کنایه از دوری‌گزینی ایشان از مقامات دنیوی و شهرت بود. علامه حتی اگر شاگردی اشکال نا واردی را مطرح می کردند، عصبانی نمی شد، بلکه با کمال مهربانی گوش می داد و جوابی ارایه می کردند، از امتیازات دیگر علامه طباطبایی (ره)، شاگردپروری ایشان بود، سعی داشتند برای حوزه علمیه کادرسازی کند، ۱۰ شهید انقلاب اسلامی که هر یک عالمی ارزشمند بودند، همه از شاگردان ایشان بودند.
  • رییس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) در ادامه با اشاره به آثار نفیس و ارزشمند علامه بزرگوار افزودند: علامه طباطبایی (ره) در جلد چهارم صفحه ۲۰۷ المیزان عباراتی در ذیل آیاتی با چنین مضمونی آورده که حکومت اسلامی لازمه اجرای احکام دینی اسلام است، مقدمه واجب، واجب است، بنابراین حکومت اسلامی باید تشکیل یابد تا احکام اجتماعی اسلام پیاده شود. و از نظر ایشان؛ چون اثر افراد در پیدایش اجتماع، تکوینی است؛ برای اداره آن نیز باید حق دخالت داشته باشند و خداوند آن اثر را در مقام تشریع ضایع نگذاشته است.
  • معظم له با اشاره به مبارزات سیاسی علامه طباطبایی(ره) در دوران رژیم طاغوت افزودند: ایشان از سال۴۱ و ۴۲ وارد عرصه سیاسی و مبارزاتی شدند و در جلسات علمای مبارز شرکت می کردند، چنانکه امضای ایشان در کنار امضای امام خمینی (ره) در اعلامیه مشهور سال ۴۱ مشاهده می کنیم، البته بعد از پیروزی انقلاب کهولت سن مانع حضور فعال ایشان در عرصه های انقلابی شد، علامه علاقه وافری به امام داشتند و امام نیز علاقه عمیقی به آن علامه بزرگوار داشتند./