افتتاحیه همایش ملی «اخلاق علم و اخلاق حرفه‌ای»با سخنرانی اندیشمندان و شاگردان علامه

همایش ملی « اخلاق علم و اخلاق حرفه‌ای» در مکتب علامه طباطبایی(ره) با حضور آیت‌الله مجتهدشبستری نماینده محترم ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز، آقای دکتر جبارزاده استاندار آذربایجانشرقی و مریدان و شاگردان علامه همچون استاد دکتر احمد احمدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، آقای دکتر دینانی استاد دانشگاه تهران، دکتر گلشنی چهره ماندگار فیزیک و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت الاسلام محمدیان، روسای دانشگاههای منطقه و جمعی از اندیشمندان ، اساتید و دانشجویان در تالار مصلی امام خمینی(ره) تبریز آغاز شد.
مراسم افتتاحیه همایش با تلاوت چند از آیات قرآن مجید و پخش سرود ملی آغاز شد . در ادامه دکتر رسول آذری خسروشاهی، رئیس دانشگاه صنعتی سهند و رئیس همایش ضمن عرض خیر مقدم به مهمانان شرکت کننده در همایش گفت:
حمد و سپاس خداوند منان را که به ما توفیق عنایت فرمود تا در محفل بزرگ مردی از سلاله اهل بیت عصمت و طهارت؛ حضرت علامه سید محمد حسین طباطبایی(ره) حضور یابیم که بی شک از علمای برجسته و کم نظیر جهان اسلام و به ویژه جهان تشیع است و نقش موثر و انکار ناپذیری در نهادینه سازی فرهنگ غنی اسلام ناب محمدی و ایجاد تحولی عظیم در عرصه علمی و فکری در جهان و جامعه ایران ایفا نموده است. علامه طباطبائی، فیلسوف، متکلم، عارف، مفسر قرآن، فقیه و اسلام شناس قرن، در زمره حکیمان وارسته ای است که انوار الهی بر وجودش تابیدن گرفت و وی را به مقامات بالای معنوی و علمی رساند و به فرزانه ای برجسته مبدّل کرد. او اسوه فضیلت و بحری سرشار از معارف و عرفان اسلامی بود.
وی در ادامه با بیان اینکه تفسیر وزین المیزان با توجه به ویژگی‌هایی که دارد در واقع آیینه تمام نمای شخصیت علمی، اخلاقی و فرهنگی علامه طباطبایی(ره) و در بردارنده تمام ابعاد فکری و معرفتی ایشان بوده و زمینه­ای به وجود آورده است که تشنگان معرفت با آمادگی افزون تری به خدمت قرآن در آیند و از این اقیانوس مقدس و بی انتها جرعه هایی جانبخش بنوشند.
وی گفت: دانشگاه صنعتی سهند مفتخر است با همکاری جمع قابل توجهی از مراکز علمیِ حوزوی و دانشگاهی و با الطاف جمعی از شاگردان آن استاد عظیم الشأن، به منظور آشنایی و تبیین افکار و دیدگاههای مرحوم علامه در زمینه ارتباط علم و اخلاق و اخلاق حرفه ای در نظام آموزشی و پژوهشی، همایش ملی “اخلاق علم و اخلاق حرفه ای در مکتب علامه طباطبایی” را برگزار نماید.
در ادامه مراسم حجت الاسلام رحیم شاهدی، مسؤول نهاد رهبری دانشگاه سهند و دبیر همایش ملی اخلاق علم و اخلاق حرفه‌ای در مکتب علامه طباطبایی(ره) ضمن خیر مقدم به مهمانان، اظهار داشت: بیش از ۴۰ مرکز علمی و پژوهشی حوزوی و دانشگاهی در برگزاری همایش مشارکت دارند. وی با بیان این‌که برگزاری این همایش دغدغه‌ای دیرین برای اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی استان بوده است، خاطرنشان کرد: طی مدت سه ماه ۱۰۲ مقاله به دبیرخانه همایش رسید که از این تعداد ۶۲ مقاله پذیرفته شدند، که ۲۹ مقاله دارای رتبه علمی و پژوهشی، ۱۸ مقاله دارای رتبه علمی و ترویجی و بقیه مقالات دارای رتبه علمی و تخصصی هستند. که این مقالات در حضور کمیته علمی همایش روز پنجشنبه در دانشگاه صنعتی سهند از سوی صاحبان آثار ارایه خواهد شد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح ابعاد شخصیتی مرحوم علامه طباطبایی(ره)، اظهار داشت: ۱۰ شهید برجسته انقلاب اسلامی و ۱۵ مرجع تقلید جزء شاگردان علامه طباطبایی هستند؛ علامه به لحاظ نوع نگرش، تربیت شاگردانی برجسته و آثارش در سطح جهانی مطرح است، به اذعان اهل سنت و فقهای شیعی تفسیر المیزان در نوع خود بی‌نظیر است.
همچنین جناب آقای دکتر اسماعیل جبارزاده، استاندار آذربایجان‌شرقی در سخنانی با تقدیر از دست‌اندرکاران برگزاری همایش بزرگداشت علامه طباطبایی، اظهار داشت: بنا داریم هر ساله حداقل دو همایش بزرگداشت علما(از این نوع) در تبریز برگزار کنیم، چرا که اعتقاد داریم مفاخر علمی، فقهی و دینی حق بزرگی بر گردن همگان بر عهده دارند.
در ادامه پیام حضرت آیت ا… سبحانی به همایش ملی بزرگدلشت مقام علمی و معنوی علامه طباطبایی(ره) توسط حجت الاسلام خدیوی قرائت گردید. همچنین پیام حضرت آیت ا… جوادی آملی بصورت ویدئویی پخش گردید.
حضرت آیت ا… مجتهد شبستری نماینده محترم ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز و رئیس افتخاری همایش، در سخنانی بیان نمودند: در سی و پنجمین سالگرد ارتحال  علامه طباطبایی(ره) قرار داریم و یاد ایشان را گرامی میداریم و به روح والایش درود می فرستیم.وی  در ادامه بیان نمودند که علامه طباطبایی در تمامی علوم از جمله فقه، فلسفه، ریاضیات، ادبیات فارسی و عربی و سایر علوم صاحب نظر و متبحر بودند و تفسیر المیزان را می توان یکی از آثار نفیس و بی نظیر ایشان دانست.
از دیکر سخنرانان همایش حجت الاسلام احمد احمدی  بودند که با بیان اینکه من ۲۰ سال شاگرد علامه طباطبایی بوده‌ام، اظهار داشت: علامه با تربیت شاگردان به صورت یک انسان واقعی با اعمال خود این درس را به ما یاد داد.
وی ادامه داد: علامه طباطبایی تمام هستی را به صورت یک دست و یکپارچه می بیند و از کوچکترین هسته به ذات حق تعالی می رسد و همه چیز را به خداوند خلاصه می‌کرد .
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: علامه طباطبایی شاگردان خود و سایر انسان‌ها را امانت خداوند بر روی زمین دانسته تا رسالت خود را انجام دهند.
دکتر احمدی در ادامه به علم علامه در بخش‌های متخلف از جمله فلسفه، اصول، تفسیر، کلام، ریاضیات، نجوم و …  و همچنین به فضایل و اخلاقیات وی اشاره کرد.
استاد غلامحسین دینانی نیز در سخنانی به پیشیینه شهر تبریز در تربیت عالمان و عارفان بزرگ اشاره و افزود: نظر شخصی من این است که دو فیلسوف بزرگ اسلام بعد از ملا صدرا ، آقا علی مدرس زنوزی و علامه طباطبایی (ره) است، هر دو اهل آذربایجان‌اند و این نشان می‌دهد در تمام تاریخ آذربایجان آستان علم و حکمت و خرد بوده است.
وی با بیان اینکه علامه طباطبایی برایم مظهر عقلانیت آزاد است، یادآور شد: من فیلسوفان زیادی را ملاقات کرده‌ام، ولی چنین آزاد اندیشی را در هیچ فیلسوفی ندیدم. وی با ذکر خاطره‌هایی از کلاس‌های درس علامه طباطبایی یادآور شد: یکبار سخن اهانت آمیز بر زبان آن بزرگ مرد جاری نشد، چهره ماندگار فلسفه و استاد بازنشسته دانشگاه تهران با اشاره به اینکه رابطه بین احساس و عقل رابطه ظریفی بوده و هر دو انسانی اند، گفت: علامه طباطبایی مظهر عقلانیت و شهریار مظهر شعر و تخیل و احساس است.
وی با بیان اینکه علامه طباطبایی (ره) از هیچ یک از فقهای زمان خود کمتر نمی‌دانست، گفت: همگان علامه را با چهره‌ی فلسفه می‌شناسند، همه فضائل علامه به جای خود، ولی آزاد اندیشی او را من در شرق و غرب عالم در کسی سراغ ندارم.

در ادامه جناب اقای دکتر گلشنی استاد فیزیک دانشگاه صنعتی شریف در سخنان خود اظهار داشت: علامه طباطبایی زمانی متولد شد که به اخلاق و فلسفه نیاز بود و ایشان زمانی فلسفه را در حوزه شروع کردند که رونقی نداشت. وی بیان نمود که باید حوزه ها ارتباط نزدیک با علوم روز داشته باشند.

همچنین حجت الاسلام محمدیان نماینده مقام معظم رهبری  در دانشگاهها سلام گرم رهبری را به شرکت کنندگان اعلام نمودند.

همچنین پیام دکتر ستاری معاون ریاست جمهور و رئیس بنیاد نخبگان کشور به این همایش توسط آقای دکتر امامی قرائت گردید.

در پایان مراسم تندیس سپاس همایش به آقایان دکتر احمدی و دکتر دینانی و همچنین تندیس یادبود به حضرت آیت ا… مجتهد شبستری، دکتر گلشنی و حجت الاسلام محمدیان اهدا گردید.
روابط عمومی دانشگاه صنعتی سهند