مراسم ویژه وحدت حوزه و دانشگاه

دفتر نهاد رهبری دانشگاه صنعتی سهند تبریز به مناسبت ۲۷آذر ، روز وحدت حوزه و دانشگاه جلسه هم اندیشی اساتید را با حضور دکتر عبدالرحیم گواهی عضو فرهنگستان علوم اسلام و هیئت موسس مرکز پژوهش های ادیان جهان روز دوشنبه مورخه ۲۷/۹/۹۶ برگزار نمود.

در این جلسه، استاد گواهی ضمن ابراز خرسندی از حضور در شهر استاد خود علامه جعفری (ره)،شهر تبریز را شهر علما و نخبگان عنوان کرد و در خصور مشی مطالعاتی علامه جعفری(ره) خاطراتی را نقل نمودند.

عضو فرهنگستان علوم اسلامی در خصوص مسئله علم دینی و علم غیر دینی گفت” ببینید یک بحث حساسی وجود دارد که باید آن را توضیح بدهم. لذا دو دقیقه خوب توجه کنید که علم دینی یعنی چی؟ من قصد توهین و جسارت ندارم و دست یکایک شما را می بوسم. ببینید ما بحث داده را با علم اشتباه می کنیم. اینکه دو هیدروژن با اکسیژن می شود آب، یک داده است. یا اینکه این سلول چه رفتاری دارد، یک داده است. بگذارید حرف آخر را در اول بگویم. شما یک کائنات دارید.همه با تلسکوپ هابل به کائنات نگاه می کنند. منتهی یک کسی می شود هایزنبرگ که می گوید پس جهان خدایی دارد. یا ماکس پلانک و انیشتین. یکی هم می شود استیون هاوکینگ! من از شما سوال می پرسم. مگر این افراد با ابزار مشترک به یک چیز معلوم واحد نگاه نمی کنند؟ یکی می گوید ببین، جهان نظم دارد و خدا هست و دیگری می گوید جهان نظم ندارد و خدا نیست. ببینید مثلا ایشان شیمی دان است و من هم شیمی دانم. با هم به آزمایشگاه می رویم و مشاهداتی داریم. می خواهیم از این داده ها اصل و قاعده تولید کنیم. قاعده از ذهن من و شما در می آید. قاعده ساخته و پرداخته ذهن دانشمند است. ذهن دانشمند ساخته و پرداخته مقومات ذهنی دانشمند است. ایشان اگر یک دانشمند ماتریالیست باشد به آن داده ها نگاه می کند و قواعد ماتریالیستیک از آن در می آورد. اگر من خدا باور باشم به همان داده ها نگاه دیگری دارم و به قول ماکس پلانک می گویم در سر در معبد علم نوشته است هر که خدا را قبول ندارد در اینجا قدم نگذارد. ماکس پلانک هم با همان ابزار قرن بیستم که مخالفین نگاه می کردند به پدیده ها نگاه می کرد. علم دینی یعنی داده ها بیاید و در کارخانه های تصمیم سازی که مقومات پیشینه ذهنی اش دینی است. وقتی شما خدا باورید از دل فیزیک هم خدا را در می آورید. یک کتابی جدیدا چاپ شده است تحت عنوان “خدا در علم”. ببینید که دانشمندانی که در این زمینه صحبت کردند. پس باید بین بحث داده و علم تفکیک قائل شد. جهان که فقط ماده و ماتریال نیست. من که در کنار فیزیک، متافیزیک را می بینم، من که در همه مخلوقات خدا را می بینم و جلوه و سایه و آیتی از خدا می بینم، این وحدت آن خالقی است که در ذات خود هیچ همتایی ندارد.

من حوزه و دانشگاه را دو بال می بینم. هر کس که خواست یکی از این دو را حذف کند نه دین را متوجه شده نه علم را! اگر کسی آمد و گفت دین باید قلمرو علم را تنگ کند، نه دین را فهمیده است و نه علم را ! هر کسی که می گوید علم باید قلمرو دین را تنگ کند هم، نه علم را فهمیده و نه دین را! اینها دو بال پرواز انسان هستند که خدا به انسان داده است. هم عقل داده است و هم وجدان. آنجایی که غرب درست عمل کرد آمد سهم علم را از کلیسای قرون وسطا بگیرد و کاملا درست عمل کرد و پیشرفت کرد. آنجایی که غرب دارد سقوط می کند و دانشمندان غربی هشت گناه بزرگ انسان متمدن را نوشتند جایی است که آمدند به قیمت علم، دین را کنار بگذارند.”

دکتر گواهی ریشه بسیاری از دین گریزی ها را در رفتار ما و عدم تبیین صحیح دین عنوان کرد و اظهار داشت امام (ره) در اولین دوره تالیفشان نوشته بودند، که چرا به ۱۰% احکام فقهی به صورت حداکثری چسبیده اید، و ۹۰% از احکام اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی را بی توجه هستید و این صحبت ایشان هست ولی ما توجه نمی کنیم.

عضو هیئت موسس مرکز پژوهش های ادیان جهان در پایان با اشاره به اینکه اگر ما انقلابی و اسلامی عمل کنیم قطعا می توانیم بهتر نتیجه بگیریم، خواستار تمرکز بیشتر حوزه های علمیه و دانشگاه ها به مسائل مربوط به حوزه عقلانیت شد.