مجموعه مقالات اولین همایش بررسی اندیشه های علمی حضرت آیت الله العظمی سبحانی(مدظله العالی) به همت واحد انتشارات دانشگاه صنعتی سهند تبریز به چاپ رسید

بازشناسی و بازنشر اندیشه‌های علمی مفاخر شیعه یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های نهادها و مراکز علمی و پژوهشی در نظام جمهوری اسلامی است. یکی از این مفاخر و متفکران بزرگ جهان اسلام، حضرت آیت‌الله‌العظمی جعفر سبحانی است که هنوز بسیاری از ابعاد علمی و خدمات فرهنگی ایشان برای قشرهای مختلف جامعه اسلامی ناشناخته است. بی‌تردید مراجعه به آثار و توجه به اندیشه‌های ایشان می‌تواند چراغی نورانی فراراه عالمان و اندیشوران مسلمان باشد. تحقق این مهم، همت و همفکری تمام پژوهشگران و محققان مراکز حوزوی و دانشگاهی را می‌طلبد. در این راستا و به همت حجت الاسلام والمسلمین دکتر آل­هاشم نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز، اقدام عملی برای برگزاری همایشی در سطح ملی و با محوریت اندیشه­های علمی حضرت آیت­الله العظمی سبحانی آغاز شد و مسئولیت اجرای آن بر عهده مدیریت حوزه علمیه استان آذربایجان شرقی، مرکز مطالعات علم و دین دانشگاه صنعتی سهند و مرکز توسعه پژوهش های بین رشته ای معارف اسلامی و علوم سلامت (علوم پزشکی تبریز) واگذار گردید.

شروع رسمی فعالیت دبیرخانه همایش با تشکیل اولین جلسه شورای راهبردی در دفتر امام جمعه محترم تبریز و به ریاست ایشان در تاریخ آذرماه سال۱۳۹۶ بود. در این جلسه نام همایش با عنوان «همایش ملی بررسی اندیشه‌های علمی حضرت آیت ‌الله‌العظمی جعفر سبحانی»، تعیین گردید و کلیت برنامه‌های همایش و دستورکار کمیته های علمی و اجرایی تصویب شد و پیش بینی­های لازم برای پشتیبانی از همایش به عمل آمد.

مجموعه مقالات چاپ شده، از میان ۶۵ مقاله­ی رسیده به دبیرخانه همایش و پس از ارزیابی و کسب امتیازات لازم برای چاپ انتخاب شده‌اند. امید است نشر این اثر، گامی مفید و اثری ماندگار در جهت تکریم شخصیت آن علامه و اندیشمند کم نظیر باشد.

بی شک، انجام این مهم بدون حمایت و پیگیری های مستمر نماینده معزز ولی فقیه در استان و امام جمعه محترم تبریز حضرت حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم(دامت برکاته) و الطاف دفتر مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی سبحانی(دام ظله العالی) امکان پذیر نبود.