حجت الاسلام احمدی: حوزه های علمیه بدون تفکر علامه طباطبایی زنده نیستند

تصویر:حجت الاسلام دکتر احمد احمدی

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این‌که حوزه های علمیه بدون تفکر علامه طباطبایی زنده نیستند، گفت: علامه در شرایطی کرسی فلسفه در حوزه علمیه را برپا کرد که پذیرش چندانی از حوزویان وجود نداشت.

حجت الاسلام احمد احمدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با تقدیر از دست‌اندرکاران برگزاری همایش بزرگداشت علامه سیدمحمدحسین طباطبایی در تبریز، اظهار داشت: شناخت و شناساندن ابعاد شخصیتی و سیره معرفتی آن عالم وارسته نیاز امروز جامعه است.

وی ادامه داد: علامه طباطبایی اقیانوس بیکرانی است که سرشار از آب زمزم و زلال معرفت است، هر چه بتوانیم از این آب جوانان و طلاب حوزه را سیراب کنیم؛ باز هم کم است؛ به عبارت بهتر جوانان امروز تشنه معارفی هستند که از مکتب علامه طباطبایی بایستی سیراب شوند.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که حوزه های علمیه بدون تفکر علامه طباطبایی زنده نیستند، تصریح کرد: علامه در شرایطی کرسی فلسفه در حوزه علمیه را برپا کرد که پذیرش چندانی از حوزویان وجود نداشت، حتی عده‌ای در آستانه تکفیر نیز پیش رفتند، اما علامه معتقد بود که طلاب علوم دینی باید متناسب با زمان پاسخگوی شبهات باشند.

حجت الاسلام احمدی با اشاره به این‌که علامه با قدرت استدلالی و اخلاق متعالی خود افکار را اقناع می کرد، گفت: متأسفانه عده‌ای برخی موارد را مطرح می کنند که اوج کم‌لطفی در حق صاحب تفسیر المیزان است، تفسیری که به اذهان شیعه و سنی در نوع خود بی نظیر بوده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این‌که علامه با تفسیر المیزان، اصول فلسفه، بدایه و نهایه تحولی عظیم در حوزه های علمیه به وجود آورد، خاطرنشان کرد: باید مکتب علامه طباطبایی شناخته شود، این شناخت نباید تحت الشعاع اثر بدیع المیزان قرار گیرد، چراکه آن عارف وارسته در فقه، اصول، هندسه و ریاضی و دیگر رشته‌های علمی نیز متبحر بوده است.

وی در پایان با بیان این‌که شاگردان خاص علامه طباطبایی هر یک وزنه‌ای برای حوزه های علمیه محسوب می شوند، گفت: شاگردپروری علامه نه تنها به لحاظ قدرت علمی، بلکه از جنبه اخلاق‌مداری ایشان نیز مورد توجه است؛ علامه طباطبایی همواره برای پاسخ به سؤالات، شبهات و نکته نظرات طلاب وقت می‌گذاشت و پاسخگو بود./۹۳۵/۳۰۲/ب۲
منبع : رسا نیوز
http://www.rasanews.ir/detail/News/461130/73