استاد فلسفه و حکمت: سهم من در مقابله با کرونا پاسخگویی به شبهات دینی است

حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه به خبرنگار معارف ایرنا گفت: با توجه به این که پس از شیوع ویروس کرونا در کشور عده ای با شایعه پراکنی و ایجاد شبهه تلاش کردند تا با سخن و رفتار خود تعارضی بین علم و دین ایجاد کنند، ما می توانیم با فعالیت های تبیینی به این شبهات پاسخ دهیم و بگوییم که میان علم و دین تعارضی وجود ندارد.

پاسخ به شبهه تعارض علم و دین

وی افزود: در این میان برخی افراد با دفاع از طب اسلامی به دنبال نفی طب جدید هستند و از طرف دیگر افرادی می گویند قرنطینه کردن یا نشستن در خانه و نیامدن در اجتماع، کار تفرقه افکنانه شیطان است.

امام جمعه موقت دزفول اضافه کرد: گروهی نیز اقدام به ایجاد چالش می کنند و توصیه پزشکی برای کاهش حداقلی این بیماری واگیردار را مغایر با توصیه اسلام برای برقراری اجتماع و جماعت می دانند یا افرادی هستند که روحانیت و مرجعیت را متهم می کنند که اجازه نمی دهند روش های علمی برای مبارزه با ویروس کرونا پیاده شود.

وی این گروه ها را شامل جریان های سنتی افراطی متحجر و جریان های روشنفکری دانست که به دنبال ایجاد شبهه و چالش هستند و افزود: وظیفه ما طلبه ها این است که به چنین شبهاتی پاسخ دهیم و بگوییم که پیامبر اکرم (ص) و ائمه نیز از خدمات طبیب استفاده می کردند.

وی همچنین به تاریخچه ایران قبل از اسلام در علم پزشکی پرداخت و گفت: بیمارستان بزرگ جندی شاپور قبل از اسلام در دزفول راه اندازی شد و تا قرن سوم ادامه پیدا کرد که این مرکز هم به عنوان بیمارستان و هم به عنوان یک دانشگاه مطرح بود.

این استاد حوزه افزود: اگرچه مدیریت عمده این مجموعه با مسیحیان بود ولی هیچگاه چنین دانشگاهی از سوی ائمه نفی و طرد نمی شد و حتی بعدها دانشمندان اسلامی از این الگو استفاده کردند.

وی افزود:زکریای رازی از کسانی بود که با الگو قراردادن دانشگاه جندی شاپور بیمارستانی را در ری راه اندازی کرد یا خاندان قطب الدین شیرازی بیمارستانی را در شیراز راه اندازی کردند که یک بیمارستان تخصصی چشم پزشکی بود و مدیریت آن را در سن ۱۴ سالگی به عهده داشت.

این استاد فلسفه و حکمت اضافه کرد: زکریای رازی یک بیمارستان تخصصی کودکان در شهرری تاسیس کرد و به عنوان کاشف الکل به ضد عفونی کردن اجسام پرداخت. البته شایعه ای قرن ها علیه زکریا مطرح شد که وی به خدا اعتقاد داشته ولی نبوت را قبول نداشته و این اتهامی است که اسماعیلیه در همان زمان به وی زده بود. چون قدرت در دست اسماعیلیه بود و وی را متهم می کردند و کتاب هایی در نفی نبوت را به زکریای رازی نسبت می دادند که وجود خارجی نداشت.

حوزویان و دانشگاهیان پاسخگوی شبهات باشند

خسروپناه با بیان این که ایجاد شبهه نسبت به بزرگان و اندیشمندان یا آموزه های علمی و دینی همواره وجود داشته است از اهل علم در حوزه های علمیه و اساتید و پژوهشگران دانشگاه ها به ویژه آنان که دررشته های الهیات و مقوله های دینی تحقیق و مطالعه دارند، خواست تا در این عرصه ورود پیدا کنند و به شبهات موجود پاسخ دهند.

ایجاد آرامش بیماران با پاسخگویی به شبهات

وی این پاسخگویی را باعث ایجاد آرامش در میان مردمی دانست که گرفتار بیماری خطرناک کرونا هستند و در ادامه گفت: با پاسخگویی به این شبهات می توان توصیه کرد که برای درمان این بیماری هم نیازمند بهداشت فردی و اجتماعی هستیم و هم بهداشت معنوی و دینی ضروری است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: بعضی افراد می گویند فقط از طریق توصیه های پزشکی باید به درمان ویروس کرونا پرداخت و نیازی به خواندن دعا نیست و برخی دیگر می گویند با توسل و خواندن دعا احتیاجی به توصیه های پزشکی نداریم در حالی که هر دولازم است و توصیه عقل و شرع این است که از هر دو استفاده شود.

شفا از طریق درمان تحقق می یابد

این جانباز شیمیایی دوران دفاع مقدس افزود: خدا به پیامبرش می فرماید «تو به دنبال درمان برو و من شفا می دهم» بنابراین خدا از طریق درمان شفا را تحقق می بخشد. البته استثنائاتی وجود دارد مانند این که کسی با تربت سیدالشهدا شفا پیدا کند که چنین مواردی جزو کرامت و معجزه است.

خسروپناه همچنین گفت: آتش نمرود حضرت ابراهیم را نسوزاند ولی این مساله دلیل نمی شود که دست به آتش بزنیم و چنین ملازمه ای وجود ندارد.

علمای حوزه دیده بان مردم باشند

استاد گروه فلسفه پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: از آنجا که دین از سیاست جدا نیست و سیاست ما عین دیانت ماست همانگونه که دیانت ما عین سیاست ماست، علمای حوزه باید دیده بان مردم نیز باشند.

وی با اشاره به سابقه تاریخی ارتباط روحانیت با اقشار مختلف مردم گفت: زمانی که در قم مساله غسل و تدفین درگذشتگان کرونایی مطرح شد، برخی گفتند نیاز به تیمم هم نیست درحالی که به راحتی امکان غسل این افراد وجود داشت و مشکل بهداشتی در میان نبود تا این که استفتائاتی صورت گرفت و مساله آن بیان شد.

خسروپناه از خدمات طلاب و سایر گروه های مردمی در قالب نیروهای جهادی، تجلیل کرد که به ارائه خدمات به بیماران کرونایی مشغول هستند و با اشاره به مشکلاتی که خود به دلیل بستری شدن در بیمارستان های مسیح دانشوری و فرقانی قم شاهد بوده، انتقاداتی درباره نحوه توزیع لوازم مورد نیاز پزشکان و پرستاران را مطرح کرد.

وی با تجلیل از خدمات سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تمامی نیروهای درمانی اظهار داشت: متاسفانه تمام بار این مساله بر روی دوش یک وزارتخانه است و تقریبا سایر وزارتخانه ها نقشی نداشتند.

این استاد حوزه افزود: پزشکان، پرستاران و کادر درمانی و نیروهای وزارت بهداشت با تمام وجود زحمت می کشند و دکتر نمکی شبانه روز با امکانات کم تلاش می کند و من در این مدت توئیت های متعددی زدم و ضمن تشکر و خدا قوت به وزارت بهداشت، یادآوری کردم که فشار نباید روی یک وزارتخانه باشد، باید به قدری گفته می شد تا وزارتخانه های دیگر کاری انجام دهند.