محورهای همایش ملی اخلاق علم و اخلاق حرفه ای در مکتب علامه طباطبایی(ره)

محورهای همایش ملی اخلاق علم و اخلاق حرفه ای در مکتب علامه ططاطبایی(ره)

الف) اخلاق علم

۱-   معنا و مفهوم اخلاق علم

اخلاق علم به‌عنوان یک مفهوم، دارای ابعاد(سویه‌ها) و مولفه‌ها(اجزاء و عناصر تشکیل‌دهنده)یی است که بین آنها نسبتی بر قرار است؛ بعنوان نمونه آیا اخلاق بعنوان یک عنصر کنترل کننده و حاشیه ای است که در متن علم نمی تواند حضور داشته باشد و صرفا دانشمند باید در کار علمی خود مراعات کند، یا خود علم جهت دار و اخلاقی نیز می تواند باشد؟

۲-   اصول و مبانی اخلاق علم

امروزه با آشکار شدن رخنه های علم مدرن (تحقیقات علمی ضد بشری و بحرانهای زیست محیطی و …) بیش از پیش بر نقش اخلاق در علم تاکید می شود؛ بی گمان تاکید بر اخلاق در علم، بر یک سری پیش فرضها و مبانی فکری استوار است؛ ازاین‌رو، لازم است که پژوهش‌های علمیِ متکی بر قرآن و حدیث در زمینه مبانی و با محوریت اندیشه های مرحوم علامه  صورت پذیرد.

۳-   نقش اخلاق علم در شکل گیری تمدن نوین اسلامی

علم و فناوری نقش اساسی در شکل گیری و بالندگی هر تمدنی دارد، اکنون پرسش مهم این است که جایگاه اخلاق علم در تمدن اسلامی چیست؟ بعبارت دیگر اخلاق علم چه نقشی در شکل گیری تمدن با شکوه اسلامی در قرون اولیه اسلامی داشت و همچنین برای پی ریزی تمدن نوین اسلامی، اخلاق علم چگونه می تواند نقش ایفا کند؟

۴-   اخلاق علم اسلامی و سکولار

علم سکولار غربی که در غرب بعد از رنسانس شکل گرفت، هر چند خود را بی نیاز و رهیده از دین (اسطوره) می داند، اما همچنان بر نقش اخلاق در علم و با مبانی خاص تاکید دارد؛ اکنون پرسش اساسی این است که جایگاه اخلاق در علم اسلامی چیست؟ بعبارت دیگر علمِ متناسب با مبانی هستی شناختی، معرفت شناختی و انسان شناختی اسلامی، چه نسبتی با اخلاق علم دارد؟

ب) اخلاق حرفه ای

۱-   اخلاق نقد و آزاد اندیشی

۲-   جایگاه اخلاق در نظام آموزشی و پژوهشی

۳-   اخلاق حرفه ای در دانشگاههای اسلامی و سکولار

۴-   شاخصه های اخلاقی استاد و شاگرد در سیره علامه طباطبایی(ره)